2011年9月8日 星期四

蛻變 Transformation

很多年前,無意間看見史作檉先生的著作(台大哲學系老師、後來自願去中學教學、用更多時間實踐他的哲學慨念),他提到、慈悲、喜捨,對他來說是不可思議的,

Many years ago, I read an article by Mr. Zuò Chēng Shǐ(Note: I am not sure what his English name is.) (He was a professor of philosophy in National Taiwan University. Later, he voluntarily went to teach in High School, so that he can practice his philosophy.) In the article, he noted that words like "compassion" and "happy to donate/give" are inconceivable/unimaginable to him.

這不是一般字眼嗎?我當下這樣想、但同時也像觸電般發抖、我意識到他在說文字的內涵、而不是文字、如果不是文字、那慈悲、喜捨、就不是人可以常去想的! 甚至去認為的!

Aren't these normal words? That's what I was thinking at the moment, but I was also shaking, as if I was struck by lightening. I realized that he was talking about content/meaning/connotation of the words, and not the words themselves. If he's not talking about words, then "compassion" and "happy to donate/give" are not something that people can fathom, even to presume.

那個顫抖讓我重新看待自己所認識的佛學。甚至後來我都不敢輕易談放下、談去執著、因為我不知道別人的遭遇、別人的心、是怎麼個深沉法、怎麼個牽掛法、字跟人體的距離太遠了、遠到讓我起敬畏、甚而默然!

That moment forced me to re-think my understanding of Buddhism at the time. Even much later, I still cannot talk about the concept of "detachment" easily. Because I don't know how deeps other people's experiences and their hearts are, and how "attached" they are. The distance between words and human is too far. Far enough to force me to be in awe and silent!

我感謝這個無意間所翻閱的書籍、它開了我另一個視野、讓我學會就修行而言、不能停留在字眼描繪的世界裡搜索、於是我走到另外一個點!

I am grateful to have read his article. It opened another view for me, and let me know that in my practice of my Buddhism, I cannot search for the Truth in the world described by words. With this understanding, I was able to advance to another place on my journey.

半寄 Master Bàn Jì

1 則留言:

電蚊燈 提到...

我很同意元變笨的經驗,前二天我才覺得我過去30年白活了。我驚覺到我百分之95的人生經驗與所學的佛法都是假的。這種感覺就像你打開鍋蓋,發現所有的菜都沒煮,都是生的,連爐火都沒開(我一直以為是煮熟的,而且是好菜)。簡而言之,就是師父所說在文字描述的世界中探索而已。再講白一點,我對佛法的學習,甚至人生經驗,大多是想像來的,將文字的描述與別人的體會當成了自己的法則。這些是大腦的了解,也就是知識而已,有骨而沒血肉,就像聊齋的畫皮。
我現在終於瞭解、接受與承認我是不懂佛法的。這個承認讓我終於摸到我的心,這二天看書,我感覺我似乎可以進到書裡面,我比較能用心去感覺到作者的心境。我終於可以脫下我一直穿著的美麗的外衣。